solstikkan

en sprallig person med harmoni

hem ljuva hem

Kategori: Mitt liv

Känns alltid lika skönt och komma hem efter en sen dag på jobbet och bara koppla av framför teven. Idag har jag jobbat till 22.15, så nu blir det lite tv tittande och sedan få en god nattssömn . Imorgon bär det iväg till gymmet kl 11.00 för ett 1 timmars långt corepass för att bygga upp bålen, det är inkl lite gympa, jätte kul=) 

Fullmåne - då blir vi mångalna

Galnare, sjukare och mer olycksdrabbade.
Så påverkar fullmånen oss - tror vissa forskare.
- Månen får ju tidvattnet att gå upp och ned. Det är ju inte konstigt om det händer något i levande varelser också, säger psykiatriprofessor Lars von Knorring.



Fullmåne
ikväll, bara jag som har svårt att somna då? tankarna snurrar och man är som övertrött, det är som att man druckit kaffe mitt i natten. Jag får alltid rubbad sömn då fullmånen kommer fram och somnar inte förräns tidigt på morgonen. Andra kan bli mer känsliga när det är fullmåne, man är rättletlig och arg eller känslosam bara.

I natt är månen full. Månens faser, och i synnerhet den romantiska och ödesmättade fullmånen, har i alla tider fascinerat människan. Också forskarna har varit nyfikna på månens eventuella effekt. Men kunskapen är både ofullständig och motstridig, påpekar Lars von Knorring. - Vi påverkas ju av ljus och mörker, exempelvis när det gäller depressioner. Men jag har inte sett några studier om detta knutet till månen.

Fakta om fullmånen

Påverkar vattnet
Fullmåne är den månfas då månen står mittemot solen och vänder hela sin belysta hälft mot jorden.
Månens omloppstid runt jorden är fyra veckor.
Fullmånen har traditionellt ansetts ha ett magiskt inflytande på människor och kunnat orsaka galenskap.
Månens och solens dragningskraft gör, tillsammans med jordens och månens rotation, att oceanernas vatten stiger och sjunker.
Det kallas tidvatten.
Vid fullmåne och nymåne, när månen och solen står i rät linje, blir tidvattnet kraftigt.



Jag trort att månen har en stor påverkan på oss människor precis som naturen, detta är jätte intressant tycker jag.




Känner du dig inte lite galen redan?:P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: