solstikkan

en sprallig person med harmoni

blomkålssoppa med löjrom

Kategori: Recept

Igår lagade jag blomkålssoppa med löjrom till garnering, denär enkel och god och billig =), receptet är taget från leilas kök och är följande

Antal portioner:10

Färdigt på: 30 min
Ingredienser

22 mskolivolja
33 stvitlöksklyftor
22 stpurjolökar
500500 gpotatis
700700 gblomkål
1.51.5 lmjölk
55 dlmatlagningsgrädde
33 sthönsbuljongtärningar
11 mskvitvinsvinäger
flingsalt
svartpeppar från kvarn
löjrom till garnering
salladslök, skivad, till garnering

Gör så här

1. Skala och finhacka vitlöken och skölj och hacka purjolöken. Skala och tärna potatisen och blomkålen i grova bitar.

2. Fräs löken i oljan i en gryta utan att den får färg. Tillsätt potatis, blomkål, mjölk, grädde och buljong.

3. Sjud grönsakerna under lock tills de är mjuka. Mixa till en soppa med stavmixer och smaksätt med vinäger, salt och peppar.

4. Servera soppan varm eller kall med skivad salladslök och löjrom.

Gör så här

1. Skala och finhacka vitlöken och skölj och hacka purjolöken. Skala och tärna potatisen och blomkålen i grova bitar.

2. Fräs löken i oljan i en gryta utan att den får färg. Tillsätt potatis, blomkål, mjölk, grädde och buljong.

3. Sjud grönsakerna under lock tills de är mjuka. Mixa till en soppa med stavmixer och smaksätt med vinäger, salt och peppar.

4. Servera soppan varm eller kall med skivad salladslök och löjrom.



här är jag påväg mot stan och skulle sälja min studentlittaratur =)



mitt nya pannband är inköpt på cubus :D

Kommentarer


Kommentera inlägget här: